Direktlänk till inlägg 17 september 2011

En enkel ekvation...

Av Sofie - 17 september 2011 11:21

De flesta kvinnors strävan att vårda sitt yttre är ett faktum, inget fel i sig, alla gör som de själva vill och det de mår bäst av. Det jag dock funderat kring är behovet och trycket runt kvinnornas omgivning om att de ska lägga ner tid och pengar på att bekämpa det yttre föråldrandet. En djungel av cremer och ansiktsmasker som ska reducera rynkor och släta ut hud, hårfärger som döljer gråa hår, en uppsjö av underkläder som trycker in, stramar åt, lyfter upp kroppens olika delar. För de kvinnor som har mer ekonomiskt förspännt finns ännu mer att välja på, skönhetsoperationer av alla de slag och botexinjektioner både här och där.  

Nu till min uträkning. För varje år som går för en kvinna som strävar efter att bekämpa sitt ytres föråldrande måste hon lägga ner mer tid och engagemang. Från att färga håret någon timme varannan månad för att dölja sina första gråa hår, bör hon färga, tona och slinga håret oftare, dvs. fler timmar. 

Från att smörja ansikte/kropp med någon mjukgörande någon gång ibland bör hon lägga ner mycket tid till att för det första hitta rätt cremer och masker för rätt ändamål och sedan plussa på tiden för att preparera huden med alla dessa. 

Den riktigt fåfänga kvinnan bör också lägga ner lång tid framför spegeln varje dag med att spackla ansiktet med smink som döljer oönskade detaljer. Detta kommer också självklart ta längre tid eftersom det "konstigt nog" med tiden blir svårare att täcka och spackla över de allt fler oönskade detaljerna.

Min slutsats i detta resonemang är, som säkert flera av er redan räknat ut, att kvinnorna som gör allt och lägger ner tid för att försöka motverka åldrandets naturliga tecken får mindre antal timmar per dygn att faktiskt leva...Hon må vara nästan rynkfri, med ett centimetertjockt lager av spackel och annat omsorgsfullt ditplacerat smink i ansiktet och ett hår glänsande utan en enda grå strimma och kroppen åtsmitad av pusch, hold in, shape upp dolda under kläderna och därför utan att visa ett tecken på häng enligt tungdlagen eller sladder...trist för denna kvinna att hon inte hann mycket mer i sin senare del av sitt liv än att....ja, vad hann hon??  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 maj 2014 18:59

Vems fel? Vems ansvar? Eller vänta nu, kräver min omgivning att jag har ett eget ansvar? Kräver min omgivning att jag har skyldigheter själv? Nej fy sjutton! Jag har endast rättigheter jag har också all rätt att lägga över ansvaret för i princip allt...

Av Sofie - 16 januari 2013 18:09

Hon säger... Hon tänker...   Det är lördag och sambon kommer med förslaget att de, om hon vill kan åka till en möbelaffär och titta på soffor. Hon säger, -Ja, det kan vi göra, det blir trevligt.  Hon tänker, att det är ju trevligt att strosa...

Av Sofie - 12 januari 2013 09:33

Hon tänker... men säger...   Hon har efter en lång dag med arbete, hjärnan full med jobbartankar samt en hel del måstebestyr äntligen slagit ner rumpan i fåtöljen, där sitter hon och njuter av sitt kaffe och känner bit för bit hur kroppen och hj...

Av Sofie - 28 december 2012 08:45

Ernst har, till min förvåning strumprydd, lagat sina mat och demonstrerat sina kreativa ideér. Leila har efter allt bakande och godistillverkande med sin kåtblick riktad mot tv-kameran återigen talat om för de tv-tittare som inte lessnat att få hål i...

Av Sofie - 9 november 2012 16:55

Har i dagarna återigen fått bevisat för mig hur upprördhet, irritation, ilska ja, vad vi än väljer att benämna det, tar för mycket energi. Frågan är dock hur i allsin dar går man till väga för att inte köra fast i argträsket? Jag har ingen aning hur ...

Ovido - Quiz & Flashcards