Direktlänk till inlägg 18 oktober 2012

En hel massa funderingar....

Av Sofie - 18 oktober 2012 12:15

Den stolta fristaden...kommunens ledord och vision.

På kommunens hemsida framgår så tjusigt att vi lägger den viktiga grunden för barnens livslånga lärande samt att våra förskolor är roliga, trygga och lärorika. de lyfter även fram hur viktigt uppdrag vi i förskolan har. Forskning visar på att  en kvalitativ förskola kan ha inverkan på barnens fortsatta lärande högre upp i åldrarna.

Det framgår dock inte att ekonomiskt sett har förskoleområdena i denna stolta fristad väldigt olika förutsättningar och skilda budget. Vilket jag kan tänka i det stora kan påverka kvaliten på förskolorna i de olika förskoleområdena. De områden som inte har lyckats fylla upp sina förskolor kan gå back, vilket innebär att de behöver skära ner...Då inte på personalens arbetstakt eller krav på sig, vi har alltid en läroplan att arbeta mot och vi har alltid barnen som varje dag har rätt att samspela med lyhörda och invoverade pedagoger, samt barnens förldrar som med all rätt har sina krav på de stolta frisdadens förskolor som de läst om ska vara bra.

Jag kan tänka mig att antalet frustrerade pedagoger i denna stad är stort, det är givetvis endast mina funderingar och mitt eget antagande. För mig går dock inte ekvationen ihop. Många ambitiösa pedagoger arbetar på våran stads förskolor många ger massor varje dag för att räcka till och finnas där för barn och föräldrar. Kan det vara så att många till och med bokstavligt går på knäna för att kunna leva upp till alla rådande förväntningar och för att allt inte ska rasa samman...men vilka rasar då samman i slutänden? 

Jag vet inte och jag delger endast mina egna tankar och funderingar. Jag tänker vidare att vi pedagoger vill vara duktiga, vi vill utvecklas och vi vill arbeta för en kvalitativ förskola. Hur gör vi då detta? Hur går vi på fortbildning, sitter i möten och olika utvecklande grupper, gör administrativt arbete, har reflektioner enskilt och i grupp osv utan att för den del barnen och det pedagogiska arbetet skall bli lidande.

För utvecklas själva är väl något vi vill? Bidra till utveckling både ur versamhetsperspektiv och organisationsperspektiv samt samhällsperspektiv vill vi väl också?

Detta är en av punkterna i vårt medarbetarsamtalsunderlag och vi alla vill väl vara "duktiga" medarbetare och därav också ha en möjlighet att kunna erbjuda en ännu bättre Förskola för dagens barn samt möjlighet till egen positiv utveckling och att få ett lönelyft är nog ingen som tackar nej till heller, eller? Faktum kvarstår, ekonomi påverkar och barngrupperna är överlag för stora både för stora för många utav lokalerna samt för stora för antalet pedagogtimmar per grupp. Räknar vi då ännu mer specifikt antalet timmar pedgog "i" barngrupp blir det ännu färre timmar.

Mina frågetecken är tyvärr fortfarande icke uträtade, känner mig snarare ännu mer förvirrad. Jag kan inte heller låta bli att fundera på detta eller bli engagerad i dessa frågor, för de berör mig både som aställd, medmänniska och samhällsmedborgare. Jag tänker att jag inte bara kan sitta hemma på kammaren och tycka eller fråga mig en massa?

Jag kan inte heller fortsätta gå omkring och tro något, känner en stark känsla av att ta reda på... Ta reda på vad kan JAG göra, hur kan JAG göra, hur kan JAG påverka. Jag har inte en aning om jag kan, och efter endel efterforskningar heller om jag ens vill. Jo, klart jag vill påverka och klart att jag vill bidra till strävan efter en likvärdig förskola för alla och då tänker jag för barnen "vars glädje- lust- och nyfikenhet till lärande och utveckling vilar i våra händer", barnens föräldrar som förlitar sig på oss samt pedagogerna som skall fortsätta vara inspirerad, engagerad och proffsig yrkeskår.

Jag insåg efter en heldel letande och läsande att forskning och skolutvecklingsarbete inte är en helt enkel match. I min skalle ( vilket kan vara helt galet för någon annan, men det får stå för dem) så är det helt logiskt att för att kunna utveckla eller förbättra i vilket avseende det än gäller bör ett nuläge identifieras. Et nuläga kan inte bygga på antaganden eller känslor utan bör bygga på vetenskaplig forskning. Så jag antar att för att få reda på hur något verkligen ter sig så bör det forskas på förskolan. Det pågår forsknngpå förskolan men tydligen för lite inom vissa områden. Skolan ligger där längre fram än vi på förskolan gör.

Enligt Sven Persson professor i pedagogik vid Malmö högskola saknas forskning om de yngsta barnen i förskolan och det jag verkligen skule viljabena ut är hur ser det ut på våra förskolor och hur skijer sig arbetssätt, ekonomi, personaltäthet, struktur, organisation, ledarskap, ec. och framför allt om eller hur påverkar detta  barns förutsättningar och kvaliten på förskolan...

Visar sig dock att det var en riktigt lång väg för att ens förstå hur man ska gå till väga samt lång väg för att ens kunna forska... ett stort steg. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 maj 2014 18:59

Vems fel? Vems ansvar? Eller vänta nu, kräver min omgivning att jag har ett eget ansvar? Kräver min omgivning att jag har skyldigheter själv? Nej fy sjutton! Jag har endast rättigheter jag har också all rätt att lägga över ansvaret för i princip allt...

Av Sofie - 16 januari 2013 18:09

Hon säger... Hon tänker...   Det är lördag och sambon kommer med förslaget att de, om hon vill kan åka till en möbelaffär och titta på soffor. Hon säger, -Ja, det kan vi göra, det blir trevligt.  Hon tänker, att det är ju trevligt att strosa...

Av Sofie - 12 januari 2013 09:33

Hon tänker... men säger...   Hon har efter en lång dag med arbete, hjärnan full med jobbartankar samt en hel del måstebestyr äntligen slagit ner rumpan i fåtöljen, där sitter hon och njuter av sitt kaffe och känner bit för bit hur kroppen och hj...

Av Sofie - 28 december 2012 08:45

Ernst har, till min förvåning strumprydd, lagat sina mat och demonstrerat sina kreativa ideér. Leila har efter allt bakande och godistillverkande med sin kåtblick riktad mot tv-kameran återigen talat om för de tv-tittare som inte lessnat att få hål i...

Av Sofie - 9 november 2012 16:55

Har i dagarna återigen fått bevisat för mig hur upprördhet, irritation, ilska ja, vad vi än väljer att benämna det, tar för mycket energi. Frågan är dock hur i allsin dar går man till väga för att inte köra fast i argträsket? Jag har ingen aning hur ...

Ovido - Quiz & Flashcards