Alla inlägg under april 2012

Av Sofie - 15 april 2012 09:27

Granskar ansiktet i spegeln och tittar extra noga om fler små streck uppkommit. Herregud jag är ju ett helt år äldre, det ska väl ändå vara skillnad mot igår, eller? 

När människan, då framförallt vi kvinnor passerar en magisk gräns i sin ålder så svara man "åå nej det är inget att fira, snarare beklaga..." "ååå tack men usch nu går det bara utför..." som tackrepliker när alla säger "grattis på födelsedagen".

Varför gör man det? Jag svarade själv på detta sätt när jag fick gratulationer igår och tänker nu att vad i helsicke är det jag vill beklaga? Att jag lever eller??

Nej, det är väl klart jag vill leva. För om man ska vara riktigt jobbig och analysera hela frasen Grattis på fördelsedagen så går den att tolka som "Grattis du har klarat ytterligare ett år, bra jobbat!" eller "Grattis, för att du föddes för 36 år sedan" .

Så när jag då svarar medmänniskors fina gest att gratulera mig med att säga att det inte är något att fira utan snarare beklaga menar jag då att jag skulle vilja att de svartklädda och med beklämd min pressade fram " Beklagar att du blivit ett år äldre..." eller " Här en blomma du kan trösta dig med på denna dag som markerar ditt förfall..."

Är det så jag och andra med mig skulle önska att våra närmsta sa till oss istället när vi fyller år?? 

Jag kan inte svara för andra men jag föredrar då verkligen när folk säger "Grattis på födelsedagen" och från och med nu ska jag ta emot dessa gratulationer på ett värdigt och tacksamt sätt dvs genom att säga "TACK" .

Ovido - Quiz & Flashcards