Direktlänk till inlägg 28 december 2012

Klart vi behöver fira...

Av Sofie - 28 december 2012 08:45

Ernst har, till min förvåning strumprydd, lagat sina mat och demonstrerat sina kreativa ideér. Leila har efter allt bakande och godistillverkande med sin kåtblick riktad mot tv-kameran återigen talat om för de tv-tittare som inte lessnat att få hål i tänderna av att titta på hennes sockersliskiga program att alla ska ha en riktigt god jul.

 


Julen är över igen för denna gång och jag har ätit skinka och druckit julmust, så jag fortfarande rapar senapsrapar blandat med julmust. Nu kan vi fira in det nya året, eller vad man nu ska kalla det. Undrar egentligen varför man kallar det för att fira in det nya året, handlar det om att vi ska vara lyckliga för att det blir ett nytt år igen. "Yes, vi klarade det!! Vi tog oss till målsnöret och fick även denna gång ett nytt år!" Eller firar man för alla möjligheter det nya året kan innehålla? Som om vi kan vara säkra på det, tänka själv att fira som en galning och tjoho hej så händer något skittragiskt veckan efter. Nej, jag tror det helt enkelt är så att vi människor har ett behov av att fira, annars skulle vi inte orka. Vi får fira några fasta, återkommande höjdpunkter som födelsedagar, jul, påsk, nyår och midsommar, men vi är inte helt tossiga, ånej vi lyckas klämma in andra slags firanden också. Exempel på sådana firanden kan vara att man har orkat leva i hop med sin partner i 10 år, eller att man  fått ett nytt jobb, vunnit något etc. Fast sedan finns det firandet av småsmå egentligen struntsaker som ex ååå jag kommer i mina byxor trots allt jag ätit det kan jag fira med en chokladkaka, eller ååå det är fredag det firar jag med en flaska vin osv.

 


Vi människor har helt enkelt ett behov av att fira, ett så enormt behov så våra helgdagar och högtider inte räcker till utan måste fyllas ut med andra egna små "speciella" tillfällen, det är inte konstigt alls egentligen. Hur många är det inte vars liv känns som ett mönster kanske bestående av äter, sover, skiter, jobbar, barnen, tittar på tv... Nej, kort och gott vi behöver fira för att orka med vardagen och nu när julen är färdigfirad så kastar vi oss på nyår och firar man inte den med värstingparty så får man i allafall anledning att äta gott, och lyxa med skumpa (om man nu kan kalla skumpa för lyx och inte tortyr för smaklökarna). Är man däremot en människa som vill avstå helt från allt vad firande innebär, så finns  alltid tv:n med sina sliska program om matlagning och inredning samt bondar som söker mammor på böda camping osv. därav kan vi alla fira in det nya året precis som vi vill.

 

Gott nytt!!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 maj 2014 18:59

Vems fel? Vems ansvar? Eller vänta nu, kräver min omgivning att jag har ett eget ansvar? Kräver min omgivning att jag har skyldigheter själv? Nej fy sjutton! Jag har endast rättigheter jag har också all rätt att lägga över ansvaret för i princip allt...

Av Sofie - 16 januari 2013 18:09

Hon säger... Hon tänker...   Det är lördag och sambon kommer med förslaget att de, om hon vill kan åka till en möbelaffär och titta på soffor. Hon säger, -Ja, det kan vi göra, det blir trevligt.  Hon tänker, att det är ju trevligt att strosa...

Av Sofie - 12 januari 2013 09:33

Hon tänker... men säger...   Hon har efter en lång dag med arbete, hjärnan full med jobbartankar samt en hel del måstebestyr äntligen slagit ner rumpan i fåtöljen, där sitter hon och njuter av sitt kaffe och känner bit för bit hur kroppen och hj...

Av Sofie - 9 november 2012 16:55

Har i dagarna återigen fått bevisat för mig hur upprördhet, irritation, ilska ja, vad vi än väljer att benämna det, tar för mycket energi. Frågan är dock hur i allsin dar går man till väga för att inte köra fast i argträsket? Jag har ingen aning hur ...

Av Sofie - 18 oktober 2012 12:15

Den stolta fristaden...kommunens ledord och vision. På kommunens hemsida framgår så tjusigt att vi lägger den viktiga grunden för barnens livslånga lärande samt att våra förskolor är roliga, trygga och lärorika. de lyfter även fram hur viktigt u...

Ovido - Quiz & Flashcards