Direktlänk till inlägg 11 september 2011

Fantasins underverk för humöret...

Av Sofie - 11 september 2011 09:22

Små ting som kan förstöra mitt positiva tänkande och snarare få mig till buttra negga-häxan...Förkylningsbaciller härjar här i huset, både Fabian och Thilia har blivit angripna... så då var det dax med första vändan med sjuklingar för denna termin.

Ett lungt och fridfullt uppvaknande denna soliga söndagsmorgon, NOT!! Någon dvs. min kära finska sambo har fått för sig att det är en toppenidée att ställa sitt brööölande mobillarm med tio minuters mellanrum i en timme innan man ens behagar kliva upp...

Att sedan stappla upp med brölljudet fortfarnade dånande i huvudet och se till att kaffebryggaren gör sitt jobb så jag åtminstone kan få mitt älskade morgonkaffe...att avnjuta morgonkaffet kan rädda mitt humör tänker jag när jag sätter mig och tar första klunken, i mina tankar kommer definitivt inga smarta ideér eller intressanta funderingar, utan det som blokerar mina tankar från att löpa fritt är den iskalla insikten om att vi måste åka och storhandla. 

Kan tankarna föreställa mig en miljon roligare och mer stimulerande sysselsättningar att roa mig med än denna fruktansvärt tråkiga syssla.

Kanske...eller ne det kanske inte är helt ok...men låter man fantasin flöda så kommer ideér som jag tidigare påpekat kanske inte bör verkställas utan stanna här...jag fick just en sådan idé...

Marko och jag delar uppfattningen om att barnen ska hjälpa till hemma, då med succesivt ökande ansvar och svårighetsgrad på sysslan. Hittills har sysslorna bestått av ur- och i- plockning av diskmaskin, köra ut och dra till baka soptunna och flera små enklare göromål. Men herrejisses, Fabian är ju snart 12 år dax för lite mer avancerade och utmanande uppgifter. Min tanke är att köpa en kärra till hans cyckel, stoppa inköpslista och pengar i hans ena jackficka, mobilen i andra och hjälmen på huvudet och... off he goes... Det är ju jättenyttig och lärorik uppgift, att cykla till coop fram och tillbaka blir motion, frisk luft och bra trafikvettsträning. Att genomföra handlingen ökar förmågan till planering, matematiskt tänkande, ansvar och social träning...

kanske bäst jag sätter stopp för mitt nerpräntande av denna crazy fantasi innan jag blir anmälld till BO...Jag är ingen hemsk förälder utan bara en med rätt att spåna fritt i fantasin, som sagt en mycket bra tanke men inte på riktigt...

Sådär ja, nu har buttra neggahäxan flygit sin kos så min söndag kan börja, tack för det mitt huvud!       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 maj 2014 18:59

Vems fel? Vems ansvar? Eller vänta nu, kräver min omgivning att jag har ett eget ansvar? Kräver min omgivning att jag har skyldigheter själv? Nej fy sjutton! Jag har endast rättigheter jag har också all rätt att lägga över ansvaret för i princip allt...

Av Sofie - 16 januari 2013 18:09

Hon säger... Hon tänker...   Det är lördag och sambon kommer med förslaget att de, om hon vill kan åka till en möbelaffär och titta på soffor. Hon säger, -Ja, det kan vi göra, det blir trevligt.  Hon tänker, att det är ju trevligt att strosa...

Av Sofie - 12 januari 2013 09:33

Hon tänker... men säger...   Hon har efter en lång dag med arbete, hjärnan full med jobbartankar samt en hel del måstebestyr äntligen slagit ner rumpan i fåtöljen, där sitter hon och njuter av sitt kaffe och känner bit för bit hur kroppen och hj...

Av Sofie - 28 december 2012 08:45

Ernst har, till min förvåning strumprydd, lagat sina mat och demonstrerat sina kreativa ideér. Leila har efter allt bakande och godistillverkande med sin kåtblick riktad mot tv-kameran återigen talat om för de tv-tittare som inte lessnat att få hål i...

Av Sofie - 9 november 2012 16:55

Har i dagarna återigen fått bevisat för mig hur upprördhet, irritation, ilska ja, vad vi än väljer att benämna det, tar för mycket energi. Frågan är dock hur i allsin dar går man till väga för att inte köra fast i argträsket? Jag har ingen aning hur ...

Ovido - Quiz & Flashcards